FOKKING GEFRUSTREERD : een meditatie die daar goed bij helpt

FRUSTRATIES. Je computer is megatraag, niks werkt meer, alles loopt vast, aaarghhhhhhh.

Computer het raam uitgooien dus? Stekker eruit, erin, en nog steeds zo traag als een slak op een teerton.

Heb je je prullenbak al geleegd?

Prullenbak, dat ding waar ik al sinds 2001 geheime documenten, mislukte foto’s en overtollige troep in stop?

Gaat dat niet vanzelf dan?

Nee dus…en hoppa, je leegt deze doos van pandora en binnen notime zie je 1435 items verdwijnen en je computer loopt weer als een zonnetje.

Dus, wat heeft dit te maken met yoga?

Jouw lichaam is de computer, als het werkt is het een fantastisch ding, dat eet, loopt, beweegt, denkt, geniet, leeft, vrijt, vloekt en schijt.

Maar als het vastloopt, stilstaat, aftakelt en pijn doet, dan zijn we nergens. Zonder ons lichaam kunnen we niks, we hebben geen reserverlichaam klaar staan, of een kloon dat ons werk kan overnemen. Nee we zitten echt vast aan dit lichaam.

In de yoga baseren we ons op de theorie dat we emoties opslaan, vanaf dat we geboren worden, de shock van de bevalling (brrr wat koud en licht hier!) tot aan de dag van vandaag. Elke dag krijgt je lichaam emoties binnen, en daar doen we meestal dit mee: we slikken het in, iemand zegt wat onaardigs, maar je bent ‘beleefd’ en ‘beschaafd’ dus je barst niet meteen in huilen uit (als kleuter mag dat, maar na een bepaalde leeftijd wordt dat niet meer op prijs gesteld) en je stopt die emotie in de prullenbak.

Mensen die primair blijven reageren op emoties, vinden we meestal eng, raar of kinderachtig. Als volwassenen persoon kan je namelijk je emoties verbergen, en dat leren we onze kinderen vanaf dat ze heel klein zijn: netjes antwoorden, altijd dankjewel zeggen, vriendelijk blijven lachen en laat vooral niet merken hoe jij je echt voelt. Want dat is niet beleefd….

Hoe meer ik erover nadenk en mee bezig zijn, hoe perverser ik het vind. Hoe kan je de hele dag verbergen wie je echt bent en wat je echt voelt, wat heeft de ander daar aan? Hoe help je hiermee je collega of partner, door netjes en beleefd te reageren, terwijl je eigenlijk heel wat anders voelt en denkt?

Uiteindelijk komen emoties die je lang opspaart en onderdrukt, altijd wel naar boven. Zoals je een bal onder water kan blijven drukken, op een gegeven moment floept hij naar boven toe, op een moment dat je het niet verwacht.

Yoga helpt je om dagelijks met je emoties om te gaan, om die een plek te geven en te verwerken. Je prullenbak van emoties MOET dagelijks geleegd worden, en dat kan je heel simpel doen door jezelf elke dag 5 minuten de tijd te geven met onderstaande meditatie. De stappen zijn eenvoudig en effectief.

 

Deze meditatie komt uit het boek: Yoga en emotie. Helaas niet meer als paperback te verkrijgen, maar wel als ebook.

Verwerken van emoties: een meditatie

Stap 1: ga rustig zitten, in je favorite meditatiehouding. Doe een muziekje op of zorg voor stilte. Begin met afstemmen op je eigen lichaam en ademhaling. Haal diep adem vanuit je buik, hou het een paar seconden vast, en adem langzaam en beheerst uit, even lang als je inademing. Blijf uitgeademd. Doe dit een paar minuten.

Stap 2: stel jezelf de vraag: wat voel ik nu? Welke gedachte houdt mij vast? Laat elke emotie die je nu hebt, naar boven komen, pak er 1 vast. Ook als het niet gelijk logisch voelt, het komt vanuit jouzelf, dus het is altijd logisch, maar nog onbewust.

Stap 3: Ga nu na waarom je je zo voelt of zo denkt, rationaliseer er op los! Bedenk alle redenen die je maar kan bedenken. Ook dit kan confronterend zijn, wees niet bang, jij bent de enige dit het hoort en ziet. Dus sta je zelf toe om alles te denken, en wees mild voor jezelf, alsof je naar een goede vriendin luistert.

Stap 4: laat al die motivaties en oorzaken los. En ga helemaal in je emotie zitten, ervaar het ten volste, adem diep door die emotie heen, grijp het bij de horens en sta er zowel in als erboven, jij blijft erbij en loopt niet weg, jij bent niet die emotie, je hebt een emotie. Jouw bewustzijn is krachtiger en sterker. Blijf bij deze emotie en voel of het verandert, evolueert, vermindert of versterkt.

Stap 5: ga terug naar je lichaam en ademhaling, ervaar de verandering die is opgetreden toen je begon met deze meditatie en erna. Waarschijnlijk voel je wat meer verzoening, tevredenheid met jezelf en de emotie. Je hebt je prullenbak geleegd.

One comment

  1. Ellen schreef:

    Heel mooi, ik was hem eigenlijk weer vergeten.
    Dank je voor herinneren. Kan ik nu in mijn leven goed gebruiken 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *